Profesori

Invatati o noua abordare didactica, cu ajutorul proiectului JOBS

Ca profesor, va veti simti curand confortabil sa predati JOBS si sa lucraţi cu Caietul JOBS pentru elevi. Totusi, sa predati JOBS va fi diferit de modul dumneavoastra obisnuit de predare, datorita noii perspective didactice, in care rolul central ii revine elevului. Informatii detaliate despre metodele de predare JOBS gasiti in brosura pentru profesori „Cum sprijiniminvatarea activa”.

Capture

Descarca aici Brosura pentru profesori

Download 

Platforma de e-learning

JOBS ofera profesorilor suportul corespunzator pentru instruire, indrumare si informare constanta prin intermediul unei platforme de invatare la distanta. 

 

 

Gallerie

Tutoriale video

In proiectul JOBS, elevii invata prin intermediul “invatarii bazate pe sarcina”. Materialele de predare JOBS sunt astfel concepute incat sa-i determine pe elevi sa rezolve probleme care conduc catre ceva semnificativ si folositor. Invatarea bazata pe sarcina pregateste elevii pentru viata, creand in procesul de invatare situaţii din viata reala. 

 

Tutorialele video va arata cum sa creati in clasa o atmosfera potrivita pentru invatarea bazata pe sarcina. Acestea a invata sa-i ghidati pe elevi cum sa realizeze interviurile, cum sa se prezinte, cum sa ofere un feedback constructiv si multe altele. 

 

Nr. 1 Schimbarea aranjamentului băncilor din rânduri in cerc

Profesorul dă semnalul de modificare a aranjamentului băncilor din rânduri în cerc, datorită intenţiei de a avea o discuţie în plen. Aceasta discuţie poate fi cu sau fără pupitre în funcţie de sarcina de lucru. Schimbarea aranjării scaunelor oferă oportunităţi metodologice noi. Permite forme noi de interacţiune între elevi şi profesori. În plus, aranjamentul în cerc se potriveşte perfect şi pentru discuțiile dintre elevi, pentru că se pot vedea unii pe alţii mai bine decât atunci când stau pe rânduri. Această modificare a aranjamentului trebuie exersată cu elevii şi, prima dată, poate dura câteva minute. Pe măsură ce câştigăexperienţă, o clasă poate face acest lucru în mai puţin de 1 minut.

Nr. 2 Schimbarea aranjamentului băncilor din cerc în lucrul pe perechi

Nr. 2 Schimbarea aranjamentului băncilor din cerc în lucrul pe perechi. Aranjamentul băncilor din cerc poate fi transformat uşor în aranjament pentru lucrul în perechi.Atunci când lucrează în perechi, discuțiile dintre elevi pot fi mai concentrate și mai intense, iar rezultatele obținute mai bune. Notă: Profesorul face recomandări pentru rezolvarea sarcinii înainte de mutarea scaunelor, astfel încât elevii încep să lucreze (în cazul de faţă lucru în perechi) imediat, fără alte comentarii din partea profesorului. La început, această schimbare a aranjamentului poate dura câteva minute. După exersare de mai multe ori, o clasă poate face acest lucru în mai puţin de 30 secunde. Şi este, de asemenea, simplu să se revină la aranjamentul în cerc pentru discuţia în plen (vezi secvenţa 1) Video No.2 Change arrangement of students desks from a circle to work in pairs The students’ circular desk arrangement can be easily transformed so that they can sit in pairs. Students’ discussions can become more focused and intense when in pairs in order for them to achieve better results. Note: the teacher gives her/ his task instructions before the change of seats so the students start their work (here: their discussion in pairs) immediately with no further interruptions made by the teacher. Such a modification of seating arrangements may initially take some time to do. With increasing practice, a class will be able to do it in less than half a minute. It is also easy to move the seats back to form a circle again for a subsequent plenary session (see sequence 1).

Nr. 2a Schimbarea aranjamentului băncilor din cerc în aranjament pentru lucrul în grupuri de patru

Aranjamentul în cerc poate fi uşor transformat pentru lucrul în grupuri de patru. Pentru a obţine rezultate bune când lucrează în grup la o sarcină (în cazul de față discutii în grupuri de patru), elevii trebuie să schimbe aranjarea băncilor. Această modificare a aranjării băncilor necesită timp şi repetiţii, iar după ce exersează, o clasă o poate face în mai puţin de jumătate de minut. (vezi secvenţa nr. 11)

Nr. 3 Schimbarea aranjamentului băncilor din rânduri, în aranjament pentru lucrul în perechi folosind 2 bănci

Aranjamentul obişnuit, în rânduri, poate fi uşor transformat pentru lucrul în perechi folosind două bănci. E nevoie doar să rotiţi una dintre cele două bănci. Profesorul începe cu o scurtă descriere a scopului, descrie noul aranjament al băncilor şi dă informaţiile necesare pentru ca elevii să poată începe lucrul imediat după rearanjarea băncilor.

Nr. 3a Schimbarea aranjamentului băncilor din rânduri în aranjament pentru lucrul în perechi, folosind 1 bancă

Aranjamentul băncilor poate fi uşor transformat din rânduri în aranjament pentru lucrul în perechi folosind o singură bancă pentru 2 elevi. E nevoie doar de o simplă rotire a unui scaun. Profesorul începe cu o scurtă descriere a scopului, descrie noul aranjament al băncilor şi dă informaţiile necesare pentru ca elevii să se poată apuca de lucru imediat după rearanjarea scaunelor.

Nr. 4 Schimbarea aranjamentului scaunelor din rânduri în aranjament pentru lucrul în grupuri de patru

Această secvenţă arată transformarea aranjamentului băncilor din rânduri în aranjament pentru lucrul în grupuri de patru, care trebuie exersat ca o acţiune rapidă în timpul lecţiei.Profesorul se asigură că elevii pot începe sarcina de lucru imediat după rearanjarea băncilor(vezi secvenţa 11).

Nr. 5 Deschiderea lecţiei cu o scurtă explicare a sarcinii de lucru

Profesorul prezintă sarcina clar, dar cât se poate de scurt. Acesta ştie că elevii au descrierea sarcinii de lucru în manual, deci nu este nevoie să facă o descriere foarte detaliată. Mai târziu, profesorul este pregătit să ofere ajutor individual acelor elevi care întâmpină dificultăți. Se poate întâmpla ca elevii să înţeleagăgreşit sau, câteodată, să depăşeascăcerinţele sarcinii. Pe cât posibil, profesorul nu trebuie să intervină în munca elevilor (să nu deranjeze) şi să le lase timp de gândire. Verificându-şi rezultate între ei şi/sau cu feedbackul de la profesor după ce au terminat lucrul, elevii ar trebui să-şi poată aprecia rezultatele în funcţie de criteriile sarcinii primite.

Nr. 6 Deschiderea lecţieifără explicarea sarcinii de lucru

În acest clip, profesorulîşi începe lecţia cu câteva cuvinte despre contextul subiectului, fără a prezenta sarcina explicit. El cere elevilor să citească sarcina în linişte şi îi lasă să înceapă lucrul imediat după ce au citit. Este important ca elevii să se obişnuiască să citească şi să încerce să înţeleagă singuri sarcinile, dacă este posibil. Profesorul este pregătit să-i ajute, individual pe cei care au vreo problemă în înţelegerea sarcinii. Adesea, nu este nevoie de o rundă de explicaţii în plen, pentru probleme generale. Deci, profesorul nu mai trebuie să-i deranjeze pe elevi, de loc, pe parcursul acestui proces.

Nr. 7 Instrucţiunile profesorului pentru desenarea diagramei cu profilul competenţelor

Profesorul explică elevilor cât mai scurt posibil cum se construiește o diagramă cu profilul competenţelor. Acesta lucrează pe flipchart sau pe tablă pentru a le da un model, astfel încât elevii să poată, apoi, începe lucrul. Este recomandabil ca structura diagramei pânză de păianjen să fie pregătită înainte, ca să nu se piardă timp în timpul explicaţiilor.

Nr. 8 Desenarea unei hărţi mentale (despre competenţele personale)

Dacă este o sarcină mai dificilă, ar putea fi util să o explicaţi prin modelare. În acest clip, profesorul desenează, pas cu pas, o hartă mentală despre propriile competenţe. Notă: Pentru prezentarea unei hărţi mentale despre propriile competenţe nu este necesar ca profesorul să se expună cu aspecte personale (vezi trusa de instrumente).

Nr. 9 Moderarea de către profesor, a unei discuţii în plen (despre domeniile de interes)

Această secvenţă arată moderarea de către profesor a unei sesiuni plenare. Sesiunile plenare sunt ideale pentru împărtăşirea opiniilor şi a declaraţiilor individuale. Este recomandabil ca elevii să stea în (semi)cerc (de ex. în faţa tablei sau a unui flipchart) astfel încât să se poată vedea unii pe alţii. Profesorul conduce discuţia în plen. Acum demonstrează una dintre competenţele foarte importante ale unui profesor: să-i lase, în special, pe elevi să vorbească. Profesorul foloseşte gesturile pentru a conduce discuţia şi vorbeşte cât se poate de puţin. Indică, mai ales, nonverbal cui vrea să-i dea cuvântul. Nu comenteazădeclaraţiile elevilor nici pozitiv, nici negativ. Această sesiune nu este una obişnuită în care profesorul adresează o întrebare şi ştie, deja, răspunsul pe care vrea să-l audă (și incearcă să obțină de la elevi, acel răspuns). Acum, profesorul adresează o întrebare – eleviirăspund – profesorul întreabă din nou – elevii răspund - etc. Discuţiile plenare sunt fără rost dacă se cunosc deja concluziile şi conţinutul este pre-determinat.

Nr. 10 Feedback oral din partea profesorului, într-o sesiune plenară, referitor la evaluarea finală a modulului

Nr. 10 Feedback oral din partea profesorului, într-o sesiune plenară, referitor la evaluarea finală a modulului Ca pregătire înainte de această sesiune plenară, elevii termină de completat reflecțiile lor finale în caiete și şi scriu propriile declarații despre “Ce ai învăţat?”. Profesorul deschide discuţia plenară despre împărtăşirea opiniilor elevilor, a experienţelor şi a constatărilor finale. Profesorul conduce sesiunea, vorbind cât mai puţin posibil, fără a face comentarii. Este foarte recomandabil ca profesorul să invite elevii să-şi comenteze unii altora declaraţiile. La sfârşit, profesorul face rezumatul celor prezentate şi oferă un feedback general. Comentariile sale, în această situaţie, trebuie să fiepozitive şi să se refere la conţinutul declarațiilor făcute de elevi.. Profesorul foloseştepropoziții cheie pozitive ca - “Vă cunoaşteţi mai bine pe voi înşivă …” - “Sunt sigur că puteţi să …” - “Ar trebui să fiți mândri că aţi devenit conştienţi de …”

Nr. 11 Discuţia elevilor în grupuri de patru

Nr. 11 Discuţia elevilor în grupuri de patru Clasa este aşezată în grupuri de câte 4 elevi. În faţa clasei, profesorul explică pe scurt sarcina, subiectul care trebuie discutat. Elevii încep, şi discuţiile pe grupuri au loc în acelaşi timp. Acest aspect nu poate fi condus de către profesor. Elevii fac declaraţii, se întreabă unii pe alţii, răspund şi clarifică. Profesorul trece de la un grup la altul şi ascultă atent, fără să spună nimic. Îşi manifestă, nonverbal, interesul, fără să intervină. Este ceva zgomot, care face parte din activitate. Trebuie judecat, de fapt, ca de dorit si constructiv în această fază. Dar, s-ar putea să fie necesar să-i sfătuiţi pe elevi să vorbească mai încet, tocmai ca să se poată înţelege unii cu alţii.

12. Interviu de probă cu doi elevi

Interviurile pot fi repetate în perechi, simultan în toată clasa. Elevii stau în perechi la o masă şi repetă tehnicile interviului. Intervievatorul are în faţă ghidul său pentru realizarea interviului, dar păstrează contactul vizual în timpul conversaţiei (vezi trusa de instrumente: criteriile de calitate pentru un interviu). Acesta nu trebuie să ia notiţe în timpul interviului, deci se poate concentra asupra partenerului de interviu. Profesorul ascultă diferitele interviuri, fără a interveni sau a face comentarii. La sfârşit, face comentarii, pe baza criteriilor de succes ale interviurilor. Alternativă: clasa lucrează în grupuri de câte3 elevi, doi dintre ei repetă interviul, iar cel de-al treilea ascultă şi observă, iar la sfârşit le oferă feedback folosind criteriile pentru interviuri. Dacă se procedează aşa, fiecare pereche va primi feedback.

Nr. 13 Profesorul acordă elevilor timp de gândire atunci când le adresează o întrebare

Nr. 13 Profesorul acordă elevilor timp de gândire atunci când le adresează o întrebare Se desfăşoară o sesiune plenară în clasă. * Profesorul pune câteva întrebări, elevii se gândesc şi ridică mâna atunci când sunt gata să răspundă. Această secvenţă subliniază un aspect foarte important: acela că profesorul care conduce discuţia le dă suficient timp si aşteaptă până la 7 (!) secunde înainte de a numi un elev să răspundă. Sunt mulţi elevi care au nevoie de timp de gândire înainte de a fi în stare să răspundă. Unii profesori s-ar putea simţi neconfortabil în situaţia de a parcurge o perioadă de linişte, în care elevii sunt forţaţi să gândească. Dar, pentru a obţine o gândire intensă e absolută nevoie de timp şi răbdare. * În plus, această secvenţădoreşte să arate că o sesiune în plen se poate desfăşura şi într-o altă aranjare a băncilor în clasă. (de ex. grupuri de patru).

Nr. 14 Elevii prezintă un poster – profesorul oferă feedback

Secvenţele 14 şi 14a se concentrează asupra prezentării unui poster (-> trusa de instrumente), pe care doi elevi o fac în faţa clasei. Profesorul stă aşezat în cerc printre ceilalţi elevi. După prezentare, profesorul dă cuvântul elevilor pentru întrebări. În final (după minutul 3:38) profesorul face comentariile sale subliniind părţile pozitive şi elementele de succes.

Nr. 14a Elevii prezintă un poster - clasa le oferă feedback

În această secvenţă vedem, din nou, o prezentare făcută de doi elevi, a posterului lor cu interviul despre o profesie. După un timp în care se pot pune întrebări, vine rândul elevilor să ofere feedback (după minutul 3:16). Aceasta demonstrează că ei sunt capabili să ofere feedback pe baza criteriilor pentru un interviu bun. (vezi trusa de instrumente). Ca să obțineți un feedback bun, este necesară o instruire specifică. Aceasta se realizează de-a lungul multor sarcini JOBS şi trebuie să se dezvolte, ceea ce cere răbdare. O altă posibilitate este o combinaţie dintre feedback-ul dat de elevi şi de profesor.

Nr. 15 Declaraţiile directorului şi ale profesorilor de la Colegiul Tehnic Transilvania Braşov, despre experienţa lor în cadrul proiectului JOBS

The vice-principal and two teachers (10th grade) talk about their personal experience of teaching JOBS lessons and their perceptions concerning the students’ achievements. They also give feedback on different aspects of the program.

    • Daniela Felegean (vice-principal)
    • Anca Urduzan (teacher)
    • Mihaela Chereches (teacher)

Nr. 16 Declaraţiile directorului și ale profesorilor de la Şcoala nr. 25 despre experienţele lor în cadrul proiectului JOBS

Directorul şi 3 profesori (de la clasa a VIII-a) vorbesc despre experienţele personale atunci au predat JOBS şi despre percepţia personală privind realizările elevilor. Oferă şi feedback asupra unor aspecte din cadrul programului. - Rodica Gheorghisor (director) - Mara Trofin (profesor) - Roxana Ioniță (profesor) - Luminița Constantinescu (profesor)