Profesori

Invatati o noua abordare didactica, cu ajutorul proiectului JOBS

Ca profesor, va veti simti curand confortabil sa predati JOBS si sa lucraţi cu Caietul JOBS pentru elevi. Totusi, sa predati JOBS va fi diferit de modul dumneavoastra obisnuit de predare, datorita noii perspective didactice, in care rolul central ii revine elevului. Informatii detaliate despre metodele de predare JOBS gasiti in brosura pentru profesori „Cum sprijinim invatarea activa”.

cover_teacherbroch_ro

Descarca aici Brosura pentru profesori

Download 

Platforma de e-learning

JOBS ofera profesorilor suportul corespunzator pentru instruire, indrumare si informare constanta prin intermediul unei platforme de invatare la distanta. 

 

 

Galerie

Tutoriale video

In proiectul JOBS, elevii invata prin intermediul “invatarii bazate pe sarcina”. Materialele de predare JOBS sunt astfel concepute incat sa-i determine pe elevi sa rezolve probleme care conduc catre ceva semnificativ si folositor. Invatarea bazata pe sarcina pregateste elevii pentru viata, creand in procesul de invatare situaţii din viata reala. 

 

Tutorialele video va arata cum sa creati in clasa o atmosfera potrivita pentru invatarea bazata pe sarcina si va invata sa-i ghidati pe elevi cum sa realizeze interviurile, cum sa se prezinte, cum sa ofere un feedback constructiv si multe altele. 

 

Nr. 1 Schimbarea aranjamentului bancilor din randuri in cerc

Profesorul da semnalul de modificare a aranjamentului bancilor din randuri in cerc, datorita intentiei de a avea o discutie in plen. Aceasta discutie poate fi cu sau fara pupitre in functie de sarcina de lucru. Schimbarea aranjarii scaunelor ofera oportunitati metodologice noi. Permite forme noi de interactiune intre elevi si profesori. In plus, aranjamentul in cerc se potriveste perfect si pentru discutiile dintre elevi, pentru ca se pot vedea unii pe altii mai bine decat atunci cand stau pe randuri. Aceasta modificare a aranjamentului trebuie exersata cu elevii si, prima data, poate dura cateva minute. Pe masura ce castiga experienta, o clasa poate face acest lucru in mai putin de 1 minut

Nr. 2 Schimbarea aranjamentului bancilor din cerc în lucrul pe perechi

Aranjamentul bancilor din cerc poate fi transformat usor in aranjament pentru lucrul in perechi. Atunci cand lucreaza in perechi, discutiile dintre elevi pot fi mai concentrate si mai intense, iar rezultatele obtinute mai bune. Nota: Profesorul face recomandari pentru rezolvarea sarcinii inainte de mutarea scaunelor, astfel incat elevii incep sa lucreze (in cazul de fata lucru in perechi) imediat, fara alte comentarii din partea profesorului. La inceput, aceasta schimbare a aranjamentului poate dura cateva minute. Dupa exersare de mai multe ori, o clasa poate face acest lucru in mai putin de 30 secunde. Si este, de asemenea, simplu sa se revina la aranjamentul in cerc pentru discutia in plen (vezi secventa 1).

Nr. 2a Schimbarea aranjamentului bancilor din cerc în aranjament pentru lucrul în grupuri de patru

Aranjamentul in cerc poate fi usor transformat pentru lucrul in grupuri de patru. Pentru a obtine rezultate bune cand lucreaza in grup la o sarcina (in cazul de fata discutii in grupuri de patru), elevii trebuie sa schimbe aranjarea bancilor. Aceasta modificare a aranjarii bancilor necesita timp si repetitii, iar dupa ce exerseaza, o clasa o poate face in mai putin de jumatate de minut. (vezi secventa nr. 11)

Nr. 3 Schimbarea aranjamentului bancilor din randuri, in aranjament pentru lucrul in perechi folosind 2 banci

Aranjamentul obisnuit, in randuri, poate fi usor transformat pentru lucrul in perechi folosind doua banci. E nevoie doar sa rotiti una dintre cele doua banci. Profesorul incepe cu o scurta descriere a scopului, descrie noul aranjament al bancilor si da informatiile necesare pentru ca elevii sa poata incepe lucrul imediat dupa rearanjarea bancilor.

Nr. 3a Schimbarea aranjamentului bancilor din randuri in aranjament pentru lucrul în perechi, folosind 1 banca

Aranjamentul bancilor poate fi usor transformat din randuri in aranjament pentru lucrul in perechi folosind o singura banca pentru 2 elevi. E nevoie doar de o simpla rotire a unui scaun. Profesorul incepe cu o scurta descriere a scopului, descrie noul aranjament al bancilor si da informatiile necesare pentru ca elevii sa se poata apuca de lucru imediat dupa rearanjarea scaunelor.

Nr. 4 Schimbarea aranjamentului scaunelor din randuri in aranjament pentru lucrul in grupuri de patru

Aceasta secventa arata transformarea aranjamentului bancilor din randuri in aranjament pentru lucrul in grupuri de patru, care trebuie exersat ca o actiune rapida in timpul lectiei. Profesorul se asigura ca elevii pot incepe sarcina de lucru imediat dupa rearanjarea bancilor (vezi secventa 11).

Nr. 5 Deschiderea lectiei cu o scurta explicare a sarcinii de lucru

Profesorul prezinta sarcina clar, dar cat se poate de scurt. Acesta stie ca elevii au descrierea sarcinii de lucru in manual, deci nu este nevoie sa faca o descriere foarte detaliata. Mai tarziu, profesorul este pregatit sa ofere ajutor individual acelor elevi care intampina dificultati. Se poate intampla ca elevii sa inteleaga gresit sau, cateodata, sa depaseasca cerintele sarcinii. Pe cat posibil, profesorul nu trebuie sa intervina in munca elevilor (sa nu deranjeze) si sa le lase timp de gandire. Verificandu-si rezultate intre ei si/sau cu feedbackul de la profesor dupa ce au terminat lucrul, elevii ar trebui sa-si poata aprecia rezultatele in functie de criteriile sarcinii primite.

Nr. 6 Deschiderea lectiei fara explicarea sarcinii de lucru

In acest clip, profesorul isi incepe lectia cu cateva cuvinte despre contextul subiectului, fara a prezenta sarcina explicit. El cere elevilor sa citeasca sarcina in liniste si ii lasa sa inceapa lucrul imediat dupa ce au citit. Este important ca elevii sa se obisnuiasca sa citeasca si sa incerce sa inteleaga singuri sarcinile, daca este posibil. Profesorul este pregatit sa-i ajute, individual pe cei care au vreo problema in intelegerea sarcinii. Adesea, nu este nevoie de o runda de explicatii in plen, pentru probleme generale. Deci, profesorul nu mai trebuie sa-i deranjeze pe elevi, deloc, pe parcursul acestui proces.

Nr. 7 Instructiunile profesorului pentru desenarea diagramei cu profilul competentelor

Profesorul explica elevilor cat mai scurt posibil cum se construieste o diagrama cu profilul competentelor. Acesta lucreaza pe flipchart sau pe tabla pentru a le da un model, astfel incat elevii sa poata, apoi, incepe lucrul. Este recomandabil ca structura diagramei panza de paianjen sa fie pregatita inainte, ca sa nu se piarda timp in timpul explicatiilor.

Nr. 8 Desenarea unei harţi mentale (despre competentele personale)

Daca este o sarcina mai dificila, ar putea fi util sa o explicati prin modelare. In acest clip, profesorul deseneaza, pas cu pas, o harta mentala despre propriile competente. Nota: Pentru prezentarea unei harti mentale despre propriile competente nu este necesar ca profesorul sa se expuna cu aspecte personale (vezi trusa de instrumente).

Nr. 9 Moderarea de catre profesor, a unei discutii in plen (despre domeniile de interes)

Aceasta secventa arata moderarea de catre profesor a unei sesiuni plenare. Sesiunile plenare sunt ideale pentru impartasirea opiniilor si a declaratiilor individuale. Este recomandabil ca elevii sa stea in (semi)cerc (de ex. in fata tablei sau a unui flipchart) astfel incat sa se poata vedea unii pe altii. Profesorul conduce discutia in plen. Acum demonstreaza una dintre competentele foarte importante ale unui profesor: sa-i lase, in special, pe elevi sa vorbeasca. Profesorul foloseste gesturile pentru a conduce discutia si vorbeste cat se poate de putin. Indica, mai ales, nonverbal cui vrea sa-i dea cuvantul. Nu comenteaza declaratiile elevilor nici pozitiv, nici negativ. Aceasta sesiune nu este una obisnuita in care profesorul adreseaza o intrebare si stie, deja, raspunsul pe care vrea sa-l auda (si incearca sa obtina de la elevi, acel raspuns). Acum, profesorul adreseaza o intrebare – elevii raspund – profesorul intreaba din nou – elevii raspund - etc. Discutiile plenare sunt fara rost daca se cunosc deja concluziile si continutul este pre-determinat.

Nr. 10 Feedback oral din partea profesorului, intr-o sesiune plenara, referitor la evaluarea finala a modulului

Ca pregatire inainte de aceasta sesiune plenara, elevii termina de completat reflectiile lor finale in caiete si si scriu propriile declaratii despre “Ce ai invatat?”. Profesorul deschide discutia plenara despre impartasirea opiniilor elevilor, a experientelor si a constatarilor finale. Profesorul conduce sesiunea, vorbind cat mai putin posibil, fara a face comentarii. Este foarte recomandabil ca profesorul sa invite elevii sa-si comenteze unii altora declaratiile. La sfarsit, profesorul face rezumatul celor prezentate si ofera un feedback general. Comentariile sale, in aceasta situatie, trebuie sa fie pozitive si sa se refere la continutul declaratiilor facute de elevi. Profesorul foloseste propozitii cheie pozitive ca - “Va cunoasteti mai bine pe voi insiva …” - “Sunt sigur ca puteti sa …” - “Ar trebui sa fiti mandri ca ati devenit constienti de …”

Nr. 11 Discutia elevilor in grupuri de patru

Clasa este asezata in grupuri de cate 4 elevi. In fata clasei, profesorul explica pe scurt sarcina, subiectul care trebuie discutat. Elevii incep, si discutiile pe grupuri au loc in acelasi timp. Acest aspect nu poate fi condus de catre profesor. Elevii fac declaratii, se intreaba unii pe altii, raspund si clarifica. Profesorul trece de la un grup la altul si asculta atent, fara sa spuna nimic. Isi manifesta, nonverbal, interesul, fara sa intervina. Este ceva zgomot, care face parte din activitate. Trebuie judecat, de fapt, ca de dorit si constructiv in aceasta faza. Dar, s-ar putea sa fie necesar sa-i sfatuiti pe elevi sa vorbeasca mai incet, tocmai ca sa se poata intelege unii cu altii.

12. Interviu de proba cu doi elevi

Interviurile pot fi repetate in perechi, simultan in toata clasa. Elevii stau in perechi la o masa si repeta tehnicile interviului. Intervievatorul are in fata ghidul sau pentru realizarea interviului, dar pastreaza contactul vizual in timpul conversatiei (vezi trusa de instrumente: criteriile de calitate pentru un interviu). Acesta nu trebuie sa ia notite in timpul interviului, deci se poate concentra asupra partenerului de interviu. Profesorul asculta diferitele interviuri, fara a interveni sau a face comentarii. La sfarsit, face comentarii, pe baza criteriilor de succes ale interviurilor. Alternativa: clasa lucreaza in grupuri de cate 3 elevi, doi dintre ei repeta interviul, iar cel de-al treilea asculta si observa, iar la sfarsit le ofera feedback folosind criteriile pentru interviuri. Daca se procedeaza asa, fiecare pereche va primi feedback.

Nr. 13 Profesorul acorda elevilor timp de gandire atunci cand le adreseaza o întrebare

Se desfasoara o sesiune plenara in clasa. Profesorul pune cateva intrebari, elevii se gandesc si ridica mana atunci cand sunt gata sa raspunda. Aceasta secventa subliniaza un aspect foarte important: acela ca profesorul care conduce discutia le da suficient timp si asteapta pana la 7 (!) secunde inainte de a numi un elev sa raspunda. Sunt multi elevi care au nevoie de timp de gandire inainte de a fi in stare sa raspunda. Unii profesori s-ar putea simti neconfortabil in situatia de a parcurge o perioada de liniste, in care elevii sunt fortati sa gandeasca. Dar, pentru a obtine o gandire intensa e absoluta nevoie de timp si rabdare. In plus, aceasta secventa doreste sa arate ca o sesiune in plen se poate desfasura si intr-o alta aranjare a bancilor in clasa. (de ex. grupuri de patru).

Nr. 14 Elevii prezinta un poster – profesorul ofera feedback

Secventele 14 si 14a se concentreaza asupra prezentarii unui poster (vezi trusa de instrumente), pe care doi elevi o fac in fata clasei. Profesorul sta asezat in cerc printre ceilalti elevi. Dupa prezentare, profesorul da cuvantul elevilor pentru intrebari. In final (dupa minutul 3:38) profesorul face comentariile sale subliniind partile pozitive si elementele de succes.

Nr. 14a Elevii prezinta un poster - clasa le ofera feedback

In aceasta secventa vedem, din nou, o prezentare facuta de doi elevi a posterului lor cu interviul despre o profesie. Dupa un timp in care se pot pune intrebari, vine randul elevilor sa ofere feedback (dupa minutul 3:16). Aceasta demonstreaza ca ei sunt capabili sa ofere feedback pe baza criteriilor pentru un interviu bun (vezi trusa de instrumente). Ca sa obtineti un feedback bun, este necesara o instruire specifica. Aceasta se realizeaza de-a lungul multor sarcini JOBS si trebuie sa se dezvolte, ceea ce cere rabdare. O alta posibilitate este o combinatie dintre feedback-ul dat de elevi si de profesor.

Nr. 15 Declaratiile directorului si ale profesorilor de la Colegiul Tehnic Transilvania Brasov, despre experienta lor in cadrul proiectului JOBS

Directorul si doi profesori (de la clasa a X-a) vorbesc despre experientele personale atunci cand au predat JOBS si despre perceptia personala privind realizarile elevilor. Ofera si feedback asupra unor aspecte din cadrul programului

  • Daniela Felegean (director)
  • Anca Urduzan (profesor)
  • Mihaela Chereches (profesor)

Nr. 16 Declaratiile directorului si ale profesorilor de la Scoala nr. 25 despre experientele lor in cadrul proiectului JOBS

Directorul si 3 profesori (de la clasa a VIII-a) vorbesc despre experientele personale atunci cand au predat JOBS si despre perceptia personala privind realizarile elevilor. Ofera si feedback asupra unor aspecte din cadrul programului.

  • Rodica Gheorghisor (director)
  • Mara Trofin (profesor)
  • Roxana Ionita (profesor)
  • Luminita Constantinescu (profesor)